De virtuele universiteitEerder verschenen in Intermediair nr. 15, 19 april 2001.
Met de aankondiging dat het alle cursussen vanaf volgend jaar op Internet gratis aanbiedt, ongeveer op hetzelfde moment waarop de Minister van OC&W zijn goedkeuring gaf aan het consortium-voorstel tot vorming van een Digitale Universiteit in Nederland, heeft MIT ongetwijfeld de knuppel in het hoenderhok van de vele nationale plannen tot vorming van virtuele universiteiten gegooid. Na jaren van overleg en gezeur, demonstratieprojecten en wereldwijd slechts een handjevol succesvolle Internetopleidingen, lijkt de internationale strijd om studenten zich eindelijk richting Internet te begeven. De meeste universiteiten en hogescholen hebben tegenwoordig vrij informatieve websites die geïnteresseerde studenten op overzichtelijke wijze wegwijs maken in het enorme aanbod van opleidingen, de instroomvereisten, de curriculumstructuur en praktische informatie. Ik schat dat dit jaar op zowat alle open dagen van hogere onderwijsinstellingen minder studenten zijn afgekomen dan vorige jaren. Ook voor studenten zijn de
tijdkosten van het fysiek bezoeken van instellingen die reeds alle relevante studie-informatie bloot hebben gegeven op Internet, hoog. Zodra men echter actuele informatie wil over de inhoud van blokken en cursussen valt er bij de meeste universiteiten in Nederland nog weinig te rapen. Betalende studenten kunnen sinds jaren modules aanschaffen bij de Open Universiteit die nu samen met drie andere universiteiten en vijf hogescholen een consortium heeft gevormd ter digitalisering van het hoger onderwijsaanbod. Het consortium dat op het nippertje het toepasselijke acronym DUN (Digitale Universiteit Nederland) heeft kunnen vermijden, lijkt althans wat het startdocument betreft, zich voornamelijk te specialiseren in bureaucratische onderwijsdigitalisering. Zo kan men lezen in het businessplan: "De elektronische leeromgeving levert de tools voor de ontwikkeling tot direct exploiteerbaar onderwijs. Het gaat met name om 'webbased' en docentonafhankelijke (op zelfstudie gerichte) leermaterialen." De eerste online
digitale cursus is ongetwijfeld de cursus ter verklaring van de virtuele onderwijs speak die zich van de digitale onderwijswereld lijkt meester te maken.
Luc Soete
|