Maastric, c'est chicBij deze mijn bijdrage aan het vinden van een nieuwe slogan voor  Maastricht. Gratis.  Hoe je het draait of keert: Maastric, c’est chic. Het Bonnefantenmuseum van Rossi, c’est chic; het Céramique terrein van Jo Coenen, c’est chic; het Kruisherenhotel, c’est chic; zelfs de Q-park garage Mosae Forum, c’est chic. De doorsteek van het gebouw van Van Lede, un peu moins chic maar komaan, je kunt niet alles hebben. Le chic is de motor achter de Maastrichtse economie. Op eerste zicht heeft het de stad ook geen windeieren gelegd. Naarmate meer chic aanbod gecreëerd werd, kwam ook meer chic volk. Maar zoals dikwijls in de economie en zeker wat chic betreft, heb je niet alles onder controle. Met le chic kwamen niet alleen Hollandse en andere buitenlandse chique toeristen in steeds grotere getale naar Maastricht, maar ook minder chique: met van die goedkope bussen afgezet op het Vrijthof met 10 euro op zak. Overal rezen er chique restaurants als paddestoelen uit de grond maar ook, om te voldoen aan de minder chique vraag, hamburger tenten. En er werden duizenden vierkante meters chique winkels bijgebouwd voor al die funshoppers die nooit genoeg krijgen van chique kleding maar toch vooral om naar te kijken. En natuurlijk terrassen, veel terrassen, heel veel terrassen voor al die chique en wat minder chique hangtoeristen. Kortom, Maastricht dat gun je jezelf werd slachtoffer van zijn eigen slogan, terwijl al die problemen vermeden  hadden kunnen worden met de slogan Maastric,  c’est chic. Hoe dan wel? Enkele voorbeelden. De Hollandse toeristen: een  zuinig Maastrichts verblijf, vergeet het! Maastric c’est chic: als je het geld  hebt de moeite waard, anders niet. De Belgische en Franse drugstoeristen? Die  interesseert het geen fluit: dichtst bijzijnde coffeeshop et voilà. Operatie  Coffeecorner met de verhuis van de helft van de coffeeshops naar de randen van  de stad vormt dan ook een economisch goed onderbouwde strategie. De wat chiquere  coffeeshops voor de lokale en buitenlandse studenten in de binnenstad, de  andere in de buitenwijken. Zo valt ook daar nog wat te verdienen aan de € 15  miljoen die de niet-Maastrichtse “cannabisconsumenten”, om met de plaatselijke  vereniging van coffeeshop uitbaters te spreken, in Maastricht buiten de coffeeshops  besteden. De senioren? Ah, de senioren: de toekomstbevolking van Maastricht. In  Maastricht is echter slechts plaats voor die senioren die actief zijn, zich een  appartement op Céramique kunnen permitteren en mee willen/kunnen hossen met  Beppie en Franz op de slogan Maastric c’est  chic. De anderen? Goed voor Parkstad. De funshoppers? Ongetwijfeld de  grootste probleemgroep maar ook grootste fout van de lokale VVV. Maastricht met  grote advertentie campagnes promoten als iets dat gelijk wie zichzelf zo maar  gunt? Stom, heel stom. Alsof je jezelf Davos of Monaco gunt. Met de nieuwe slogan Maastric, c’est chic kan nu zoveel  meer. Enkele voorbeelden. In advertenties kun je geïnteresseerde bezoekers verzoeken  een vragenlijst in te vullen: Maastric  c’est chic, maar ben jij wel zo chic?  En dan volgen vragen over de bezoeker’s culturele  achtergrond: het laatst gelezen boek; het laatste bezoek aan een restaurant;  het aantal kredietkaarten en ook een aantal strikvragen. B.v. is Jan Hoet lid  van de gemeenteraad in Maastricht? Degene die hier ja op antwoorden mogen  Maastricht al niet meer binnen, zelfs niet wanneer Winterland  op het Vrijthof staat. Zij die alle vragen goed beantwoord hebben, krijgen dan  een Maastric, c’est chic vignet dat  ze op de voorkant van hun auto moeten plakken. Bij de doseerlichten rond  Maastricht staan dan van die electronische camera’s die het licht op groen  zetten wanneer ze de sticker op de voorruit ontwaren, hetzelfde bij de  parkeergarage bij het Vrijthof, etc. Et voilà, klaar is kees, weg overlast en  slechts chic volk in Maastricht. Ik hoop dat het U ook duidelijk was: het  schrijven van deze column gunde ik mezelf! 21 juli 2007 
  |